top of page

Hvordan er det egentlig å undervise i Mattehelten som sivilingeniørstudent ved NTNU? Ane forteller.

  • Forfatterens bilde: Stephan Hung Nguyen
    Stephan Hung Nguyen
  • 11. apr.
  • 4 min lesing
Ane studerer industriell kjemi og bioteknologi ved NTNU i Trondheim
Ane studerer industriell kjemi og bioteknologi ved NTNU i Trondheim
Hva innebærer det å jobbe som privatlærer i Mattehelten? Hvor fleksibelt er det? Hvordan foregår undervisningen i praksis? Og hva med lønn og arbeidstid?

I dette innlegget får du et ærlig og personlig innblikk i hverdagen som underviser hos oss, fortalt av Ane – en sivilingeniørstudent i industriell kjemi og bioteknologi ved NTNU i Trondheim. Ane kombinerer en krevende masterutdanning med å hjelpe elever i matematikk på ungdomsskole og videregående. Hun deler sine erfaringer med fleksibiliteten, faglig utvikling, elevkontakt og hvordan det er å jobbe digitalt.


– Hei Ane! Kan du fortelle litt om deg selv?

Jeg studerer industriell kjemi og bioteknologi med fordypning i kjemisk prosessteknologi ved NTNU i Trondheim, og går nå fjerde året. Ved siden av studiene spiller jeg badminton for NTNUi, og liker ellers å holde meg aktiv og sosial på fritiden.


– Hvorfor ville du jobbe som privatlærer?

Jeg synes det er viktig at elever får individuell tilrettelegging – noe som ofte er vanskelig å få til i en full klasse. Jeg liker å forklare og formidle fag, og det gir en veldig god følelse å se at elevene opplever mestring.


– Hadde du erfaring med undervisning fra før?

Ikke formelt, men jeg har hjulpet venner med matte og hatt en trenerrolle i badminton. Der har jeg lært å veilede, tilpasse, og motivere – ferdigheter som har vært nyttige i undervisningen.


– Hvordan opplevde du å jobbe i Mattehelten?

Veldig givende! Det er utrolig hyggelig å se elevene lyse opp når de plutselig forstår noe de har strevd med. Det gir en sterk følelse av at man faktisk bidrar.


– Hva motiverte deg til å søke?

Jeg ønsket en fleksibel jobb ved siden av studiene, og å undervise matte kjentes meningsfylt. Det er viktig at elevene får hjelp tilpasset sitt nivå og tempo.



Ane var en av de aller første underviserne i Mattehelten, som ble startet for to år siden.
Ane var en av de aller første underviserne i Mattehelten, som ble startet for to år siden.

– Hvordan gikk din første undervisningstime?

Jeg forberedte meg godt, og møtte en hyggelig og motivert elev på videosamtale. Det overrasket meg hvor raskt timen gikk – det er mye samtale, spørsmål og forklaring, ikke bare oppgaver.


– Hvor mange timer i uken underviste du?

Som regel 4 timer i uka. Det fungerte veldig fint sammen med skole, trening og sosiale aktiviteter.


– Hadde du mulighet til å styre timeplanen selv?

Ja, det var veldig fleksibelt. Man finner tider som passer for både elev og lærer, og det gir god balanse.


– Var det lett å få undervisningstimer?

Ja, jeg fikk så mange elever som jeg selv hadde kapasitet til. Det er også mulig å ta flere elever hvis man ønsker å øke inntekten.


– Var det store variasjoner i mengden arbeid?

For min del har det vært ganske stabilt, men det er naturlig med litt ekstra økter rundt eksamen og prøver.


– Hvilke mattefag underviste du i?

Jeg underviste hovedsakelig i R1-matte og 1T-matte. Det ga god variasjon og passet godt med min bakgrunn.

Tilbakemedlinger fra elever
Tilbakemedlinger fra elever

– Kunne du velge hvilke fag du ville undervise i?

Ja, absolutt. Mattehelten spurte hva jeg var komfortabel med, og tok hensyn til det i fordelingen av elever.


– Hvordan var elevene du jobbet med?

Alle elevene jeg har hatt har vært motiverte og lærevillige. Noen hadde mål om å stå, andre ville ha høy karakter. De stilte spørsmål og var aktive.


– Hadde du faste elever?

Ja, jeg hadde faste elever over tid. Det gjorde det lettere å bygge trygghet og følge utviklingen deres.



Tilbakemedlinger fra elever
Tilbakemeldinger fra elever

– Hvordan opplevde du samarbeidet med foreldre?

Jeg har hovedsakelig hatt direkte kontakt med elevene, men det lille samarbeidet jeg har hatt med foreldre har vært positivt og ukomplisert.


– Hvordan foregikk undervisningen i praksis?

Undervisningen skjer på Google Meet. Elevene sender ofte inn oppgaver på forhånd, og vi jobber gjennom dem sammen. Det gir rom for både forklaring og oppklarende samtale.


– Hvordan opplevde du lønnen i forhold til innsats?

God! Lønnen står i stil med innsatsen og fleksibiliteten, og det er alltid mulig å ta flere elever hvis man ønsker det.


– Hvordan var systemene og kommunikasjonen med teamet?

Systemene er enkle å bruke, og jeg har alltid opplevd god kommunikasjon med teamet i Mattehelten. Det er lav terskel for å spørre om hjelp.


– Fikk du god støtte og opplæring?

Ja, informasjonen var tydelig og oppfølgingen god. Det er enkelt å komme i gang, og man får støtte underveis.



– Har du lært noe av å jobbe som privatlærer?

Ja, jobben har gitt meg bedre struktur og gjort meg tryggere i formidling. Jeg har lært å tilpasse hvordan jeg kommuniserer etter hvem jeg snakker med.


– Hvem tror du denne jobben passer for?

Den passer for deg som forstår matte godt og liker å forklare ting på en måte som treffer eleven. Du bør være tilpasningsdyktig, pedagogisk og positiv.


– Hva vil du si til noen som vurderer å undervise i Mattehelten?

Hvis du liker å hjelpe andre og vil ha en fleksibel og meningsfull deltidsjobb – bare kjør på!


– Har du et siste råd til nye undervisere?

Se eleven. Inkluder dem i undervisningen og skap en trygg og åpen læringsarena ❤️



Ane sin erfaring oppsummert


Ane viser hvordan det er fullt mulig å kombinere et krevende sivilingeniørstudium med en fleksibel og meningsfull jobb som privatlærer. Gjennom digitale økter har hun fått bruke kunnskapen sin i praksis, styrket egne ferdigheter og hjulpet elever med å finne motivasjon og mestring i matematikk.


Hennes historie er et godt eksempel på hvordan rollen som privatlærer i Mattehelten passer for engasjerte studenter som ønsker en jobb med frihet, faglig utvikling og menneskelig verdi.



 
 
bottom of page