Hvordan er det å undervise i Mattehelten?
- Stephan Hung Nguyen
- 10. apr.
- 4 min lesing
Oppdatert: 11. apr.
– Jeg fikk jobbe hjemmefra, hjelpe elever og lære masse selv. Og det beste? Jeg bestemte selv når jeg ville jobbe.
Victoria forteller hvordan det var å være privatlærer i Mattehelten – og hvorfor det var mer givende enn en vanlig deltidsjobb.

Hos Mattehelten jobber vi med én-til-én undervisning for elever på ungdomsskole og videregående, og alle timene foregår digitalt. Men hvordan er det egentlig å være privatlærer hos oss?
Vi tok en prat med Victoria, som tidligere underviste elever i alt fra ungdomsskole-matte til 1P-matte. Hun delte ærlig hvordan hun opplevde arbeidet, hvilke utfordringer som dukket opp, og hva hun tar med seg videre.
– Hei Victoria! Hvordan ble du kjent med Mattehelten?
Jeg kom over Mattehelten mens jeg var student og lette etter en deltidsjobb som kunne passe ved siden av studiene. Jeg ble først nysgjerrig fordi det virket som en mer meningsfull jobb enn mange av de vanlige studentjobbene. Jeg likte at det handlet om å hjelpe andre, og at det var fleksibelt. Etter å ha lest litt på nettsiden, fikk jeg et positivt inntrykk og bestemte meg for å ta kontakt.
– Hvordan vil du beskrive selve undervisningsopplegget?
Veldig tilpasset. Man jobber jo med én elev om gangen, og det gjør at man kan gå i dybden og virkelig forstå hva akkurat den eleven trenger. Noen elever trenger hjelp til å tette kunnskapshull, mens andre trenger å styrke selvtilliten sin. Og noen trenger bare en som kan forklare ting på en litt annen måte enn læreren deres gjør.
Jeg fikk bruke egne metoder og verktøy, og det gjorde jobben både variert og lærerik. Det var aldri sånn at jeg bare skulle følge et fast opplegg – jeg fikk bruke kreativiteten min og tilpasse undervisningen etter eleven.

– Hvordan var relasjonen til elevene?
Overraskende god, faktisk. Selv om vi aldri møttes fysisk, utviklet jeg sterke bånd med flere av elevene. Når du jobber én-til-én, så får du tid til å bli kjent og bygge tillit. Mange elever turte etter hvert å stille spørsmål de aldri hadde turt å stille i klasserommet. Det gjorde at vi fikk en helt annen dynamikk. Det føltes virkelig som jeg gjorde en forskjell.
– Hvordan opplevde du å jobbe digitalt?
Jeg var litt skeptisk i starten, men det viste seg å fungere overraskende bra. Alt foregår på video, og jeg kunne dele skjerm og bruke digitale verktøy som Geogebra og OneNote. Elevene ble også flinkere til å bruke verktøy de selv møter på prøver og eksamen. I tillegg sparte jeg mye tid på å slippe reising – jeg kunne undervise hjemmefra, mellom forelesninger eller etter trening.
– Hva likte du best med å undervise i Mattehelten?
Det var en kombinasjon av flere ting: Fleksibiliteten, følelsen av å hjelpe andre, og muligheten til å utvikle meg faglig og pedagogisk. Jeg trivdes også veldig godt med arbeidsmiljøet – selv om vi ikke møttes fysisk, følte jeg at jeg var en del av et team. Det var alltid noen å spørre om hjelp, og oppfølgingen fra kundeansvarlig og daglig leder var veldig god. Det gjorde at jeg følte meg verdsatt.

– Hvordan var din første undervisningstime?
Jeg var ganske nervøs, men det gikk overraskende bra. Det som overrasket meg mest, var hvor raskt jeg klarte å engasjere eleven. Timen gikk fort, og både jeg og eleven lærte masse.
– Hvor mange timer i uken underviste du?
Jeg underviste mellom 4 og 8 timer i uken, som regel rundt 5. Det passet veldig fint ved siden av studiene. Rundt prøver og eksamener ble det gjerne litt mer.
– Kunne du selv bestemme når og hvor du ville jobbe?
Ja, og det var noe av det jeg satt mest pris på. Jeg kunne planlegge arbeidsuken slik det passet med min egen timeplan. Det ga meg fleksibilitet og lærte meg å koordinere godt med elevene.
– Var det lett å få nok undervisningstimer?
Ja, det gikk ganske raskt etter de første ukene. Mattehelten er flinke til å matche deg med elever som passer dine styrker.
– Var det perioder med mye eller lite jobb?
I starten tok det litt tid å komme i gang, men etter kort tid hadde jeg faste elever. Det varierer litt gjennom året – rundt eksamen og prøver øker ofte behovet, og da kan man ta på seg mer.
– Kunne du velge hvilke fag du ville undervise i?
Ja, det kunne man. Jeg valgte selv hvilke nivåer jeg ønsket å undervise i, og det ga rom for å fokusere på det jeg hadde mest kompetanse i.
– Hvordan foregikk undervisningen i praksis?
Elevene sendte ofte inn oppgaver på forhånd, og vi jobbet med dem sammen på Google Meet. Vi brukte skjermdeling og digitale verktøy som Geogebra og OneNote. Jeg tilpasset undervisningen til hver enkelt elev.
– Hvordan opplevde du lønnen i forhold til innsatsen?
Jeg syntes lønnen var god, spesielt med tanke på fleksibiliteten og at jobben var så meningsfull. Man har også mulighet til å ta flere elever hvis man ønsker å øke inntekten.
– Hvordan var kommunikasjonen med teamet i Mattehelten?
Alltid god! Jeg fikk raskt svar og følte meg sett. Det ga trygghet og gjorde at jeg kunne fokusere på elevene.
– Har du lært noe av å jobbe som privatlærer?
Ja, utrolig mye! Jeg har blitt mye tryggere i formidlingen min, og jeg har lært hvordan jeg kan møte elever med forskjellige behov og personlighetstyper. Det å forklare noe på flere måter, og å forstå hvorfor en elev sliter, har vært utrolig utviklende – både faglig og menneskelig. Det er erfaringer jeg tar med meg videre, uansett hva jeg gjør i fremtiden.
Avslutning: Et lite innblikk i hverdagen som privatlærer
For mange studenter og faginteresserte er undervisning en spennende mulighet til å bruke kunnskapen sin på en meningsfull måte. Victorias erfaring gir et ærlig innblikk i hvordan det kan være å hjelpe elever gjennom utfordringer i matematikk, og hvor givende det kan føles å være med på en elevs utviklingsreise.
Kanskje du kjenner deg igjen i det Victoria beskriver – eller kanskje du bare er nysgjerrig på hvordan det føles å formidle kunnskap, bygge relasjoner og gjøre en forskjell.